Conferinţă TED
Filmed February 2004 at TED2004
https://www.ted.com/talks/al_seckel_says_our_brains_are_mis_wired?language=ro
Al Seckel, om de ştiinţă specializat în neurologie cognitivă, explorează iluziile perceptuale care ne păcălesc creierele. Foarte multe trucuri optice îl ajută să dovedească faptul că suntem foarte uşor de păcălit şi chiar ne place asta.
Transcrierea conferinţei :
0:11 Vom discuta despre noul meu curs doar pentru TED -- şi vă voi arăta câteva iluzii pe care le-am creat pentru TED, şi voi incerca sa conectez asta cu fericirea. Gândindu-mă la ce e fericirea, ce ne provoacă fericirea -- sau fericirea pe care o asemăn cu bucuria în domeniul meu şi cred că este ceva fundamental. Şi mă gândeam la lucrul acesta. Şi atât în domeniul iluziilor cât şi a filmelor pe care mergem să le vedem, glumele şi spectacolele de magie, există ceva în legătură cu aceste lucruri unde aşteptările noastre sunt înşelate într-un mod oarecum plăcut. Mergi să vezi un film. Şi are o răsturnare de situaţie --ceva la care nu te aşteptai--şi ai parte de o experienţă fericită. Te uiţi la astfel de iluzii în cartea mea şi nu este ceea ce te aşteptai. Şi este ceva ce te bucură. Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul glumelor şi tuturor celorlalte lucruri de acest fel. De aceea, voi încerca în prezentarea mea să avansez ideea şi să văd dacă vă pot înşela aşteptările într-un mod plăcut. Câteodată aşteptările înşelate nu sunt plăcute, dar voi încerca să fac asta într-un mod plăcut, într-un mod simplu, astfel încât să pot face fericit publicul de aici.
1:23 Vă voi arăta câteva modalităţi care ne pot înşela aşteptările. În primul rând, vreau să vă arăt aceste iluzii speciale. Vreau în primul rînd, când apar pe ecran, să observaţi că cele două găuri sunt perpendiculare. Acestea sunt trucuri de percepţie. Ce vă voi arăta sunt obiecte reale. Acum vă voi arăta cum se face. Am încetinit filmul aici ca să aveţi parte de o experienţă extraordinară. Vreau să vedeţi cum se crează iluzia aceasta, se va roti si veţi vedea că este întoarsă pe dos. Acum priviţi în timp ce se roteşte înapoi, cât de repede se schimbă percepţia. Bine. Priviţi cum se roteşte înapoi iar. Şi sunteţi un public foarte inteligent, nu-i aşa? Să vedem dacă o puteţi opri, deşi stiţi că este 100% adevărat că -- bam! Nu o puteţi rezolva. Ce vă spune asta despre dumneavoastră? O vom face încă o dată. Nicio îndoială. Să vedem dacă o puteţi opri. Nu. Este dificil.
2:40 Şi vă putem înşela aşteptările într-o mulţime de feluri legate de reprezentare, de formă, de culoare ş.a.m.d. şi totul este elementar. Şi e o întrebare demnă de luat în seamă. De ce aceste lucruri ne aduc bucurie? De ce ne înveselesc? Iată ceva ce Lionel a făcut acum ceva vreme. Îmi place genul acesta de mici lucruri precum aceasta.
3:05 Încă o dată, acesta nu este un truc optic. Asta este ceea ce veţi vedea. Cu alte cuvinte, nu este o tăiere a filmării. Este un truc de percepţie. Ok. Vă putem înşela aşteptările despre formă. Vă putem înşela aşteptările despre reprezentare -- ce reprezintă o imagine. Ce vedeţi aici? Câţi dintre voi de aici vedeţi delfini? Ridicaţi mâinile dacă vedeţi delfini. Ok, acei oameni care au ridicat mâinile, după asta, ceilalţi din public, mergeţi să vorbiţi cu ei, da? De fapt, acesta este cel mai bun exemplu pe care îl ştiu de amorsare prin experienţă. Dacă sunteţi un copil sub 10 ani, încă pur, veţi privi această imagine şi veţi vedea delfini. Acum, unii dintre voi adulţii de aici spun: "Ce delfini? Care delfini?" Dar de fapt, dacă inversaţi imaginea-- cu alte cuvinte, partea mai închisă -- am uitat să cer un indicator -- dar dacă o inversaţi, veţi vedea o mulţime de delfini. Apropo, dacă sunteţi de asemenea studenţi la CalTech - şi ei tind să vadă doar delfinii. Totul e bazat pe experienţă.
5:06 Acum, ceva de genul acesta se foloseşte deoarece este vorba în cele din urmă şi despre desen. Acesta este făcut de Saatchi & Saatchi şi lor chiar le-a mers în Australia cu această poză. Dacă priviţi la această reclamă pentru bere, toţi acei oameni sunt în poziţii cam provocatoare. Dar au obţinut aprobarea şi chiar au câştigat premiul Clio, aşa că este distractiv să faci astfel de lucruri. Amintiţi-vă de acest fel de, mmm. Aceasta este gluma pe care am făcut-o în preajma numărării voturilor din Florida de la alegerile prezidenţiale. Ştiţi, număraţi voturile pentru Gore, număraţi voturile pentru Bush. Număraţi-le din nou.
5:49 Vă puteţi înşela aşteptările despre experienţă. Iată o fântână pe care am creat-o cu câţiva prieteni de-ai mei, dar puteţi apa în picături şi -- chiar să faceţi toate picăturile să leviteze. Asta e ceea ce creăm pentru parcuri de agrement şi alte astfel de lucruri. Acum să vedem o imagine statică. O vedeţi pe aceasta? Vedeţi partea din mijloc, care se mişcă în jos şi părţile exterioare care se mişcă în sus? Este complet statică. Este o imagine statică. Câţi dintre voi vedeţi această iluzie? Este complet statică. Bun. Acum -- este interesant că atunci când ne uităm la această imagine, vedem, culoare, adâncime, textură. Şi vă puteţi uita la întreaga imagine şi să o analizaţi. Puteţi vedea femeia este mai aproape decât peretele ş.a.m.d. Dar totul este de fapt drept. Este pictat. Este tehnica trompe l'oeil. Şi a fost o imagine trompe l'oeil atât de bine făcută încât oamenii s-au enervat când au încercat să vorbească cu femeia iar ea nu le răspundea.
7:01 Se pot face greşeli de proiectare. Precum această clădire din New York. Dacă o priviţi din acest unghi, balcoanele par să se încline în sus iar când priveşti de pe partea cealaltă, balcoanele par să coboare. Astfel, există cazuri când există greşeli de proiectare încorporează iluzii. Sau să luăm cazul acestei fotografii neretuşate. Acum, foarte interesant, primesc multe mesaje de la oameni spunându-mi: "Există vreo diferenţă perceptuală între bărbaţi şi femei?" Şi spun: "Nu. Vreau să spun că femeile pot naviga prin lume la fel de bine ca bărbaţii -- şi de ce n-ar face-o? Totuşi, aceasta este o iluzie pe care femeile o pot face mai bine decât bărbaţii: prin asortarea capului deoarece se bazează pe tendinţele de modă. Ştiu să asorteze pălăria.
8:01 Acum, ajungem la partea în care vreau să vă arăt designul în iluzii. Cred că primul exemplu de iluzii folosite în mod intenţionat a fost creat de da Vinci cu această imagine anamorfică a unui ochi. Astfel, privit dintr-un unghi mic era aşa. Şi această mică tehnică a devenit populară în secolele 16 şi 17 pentru deghizarea înţelesurilor ascunse, vizibilă când întorceai imaginea şi o priveai dintr-o perspectivă îngustă ca aceasta. Dar acestea sunt încorporări timpurii ale iluziilor aduse la -- un fel de perfecţiune de "Ambasadorii" lui Hans Holbein. Iar Hans Hlbein lucra pentru Henric al VIII-lea. Acesta era atârnat pe un perete spre care puteai coborî pe scări şi puteai vedea acest craniu ascuns.
8:52 Bun, acum vă voi arăta designeri care au lucrat cu iluzii pentru a oferi acel element surpriză. Unul din preferaţii mei este Scott. Kim. Am lucrat cu Scott pentru a crea câteva iluzii pentru TED şi sper să vă placă. Avem una despre TED şi fericire. Bine. Arthur [Ganson] încă nu a vorbit, dar prezentarea lui va fi una încântătoare şi el are câteva dintre minunatele lui maşinării afară. Şi astfel noi -- Scott am creat acest minunat tribut pentru Arthur Ganson.
9:55 Ei bine, există analog şi digital. M-am gândit că asta se potrivea aici. Şi figura cade la pământ. Şi pentru muzicieni. Şi normal, dacă avem fericire -- vrem "fericire întregii lumi." Un alt mare designer -- este foarte cunoscut în Japonia, este Shigeo Fukuda. Iar el tocmai construieşte nişte lucruri fantastice. Asta e pur şi simplu uimitor. Acesta este un morman de gunoi căruia, când îl priveşti dintr-un anumit unghi, îi vei vedea reflecţia în oglindă reflecţia sub forma unui pian perfect. Pianistul devine violonist. Acesta este chiar nebunesc. Acest ansamblu de furculiţe, cuţite, linguri şi diferite tacâmuri sudate între ele generează umbra unei motociclete. Dacă învăţaţi ceva din ceea ce fac eu, e că există oameni în lumea asta cu o grămadă de timp la dispoziţie.
12:25 Ken Knowlton crează minunate imagini compozite. Precum imaginea lui Jacques Cousteau din scoici -- scoici marine neretuşate, ci doar rearanjate. A creat imaginea lui Einstein din zaruri fiindcă Eintein a fost cel care spunea: "Dumnezeul nu joacă zaruri cu universul." Imaginea lui Bert Herzog din tastaturi neretuşate, imaginea lui Will Shortz dintr-un joc de cuvinte încrucişate. John Cederquist crează aceste minunate dulapuri trompe l'oeil.
12:58 Acum voi omite anumite lucruri deoarece am rămas. în urmă. Vă voi arăta rapid ce am creat eu. Câteva tipuri noi de iluzii. Am creat ceva pornind de la iluzii gen Pixar. Astfel că vedeţi aceşti copii de aceeaşi mărime aici. Alergând pe hol. Aceste două mese de aceeaşi mărime. Ei se uită în două direcţii în acelaşi timp. Aveţi o piesă mai mare ce se potriveşte cu una mai mică. Şi asta este ceva la care să vă gândiţi, nu-i aşa? Astfel, vedeţi piese mai mari ce se potrivesc cu piese mai mici aici. Vede toată lumea? Ceea ce este imposibil. Vedeţi că cei doi copii privesc în acelaşi timp afară din 2 direcţii diferite. Vă vine să credeţi că aceste două mese sunt de aceeaşi mărime şi formă? Chiar sunt. Dacă le-aţi măsura, ar fi. După cum spuneam, acele două figuri sunt identice ca mărime şi formă. Şi este interesant, facând asta în acest mod renderizat, cu cât mai puternice sunt aceste iluzii. In orice caz, sper că asta v-a adus puţină bucurie şi fericire, iar dacă sunteţi interesaţi să vedeţi mai multe efecte faine, căutaţi-mă afară şi voi fi foarte fericit să vă arăt multe lucruri.
1:23 Vă voi arăta câteva modalităţi care ne pot înşela aşteptările. În primul rând, vreau să vă arăt aceste iluzii speciale. Vreau în primul rînd, când apar pe ecran, să observaţi că cele două găuri sunt perpendiculare. Acestea sunt trucuri de percepţie. Ce vă voi arăta sunt obiecte reale. Acum vă voi arăta cum se face. Am încetinit filmul aici ca să aveţi parte de o experienţă extraordinară. Vreau să vedeţi cum se crează iluzia aceasta, se va roti si veţi vedea că este întoarsă pe dos. Acum priviţi în timp ce se roteşte înapoi, cât de repede se schimbă percepţia. Bine. Priviţi cum se roteşte înapoi iar. Şi sunteţi un public foarte inteligent, nu-i aşa? Să vedem dacă o puteţi opri, deşi stiţi că este 100% adevărat că -- bam! Nu o puteţi rezolva. Ce vă spune asta despre dumneavoastră? O vom face încă o dată. Nicio îndoială. Să vedem dacă o puteţi opri. Nu. Este dificil.
2:40 Şi vă putem înşela aşteptările într-o mulţime de feluri legate de reprezentare, de formă, de culoare ş.a.m.d. şi totul este elementar. Şi e o întrebare demnă de luat în seamă. De ce aceste lucruri ne aduc bucurie? De ce ne înveselesc? Iată ceva ce Lionel a făcut acum ceva vreme. Îmi place genul acesta de mici lucruri precum aceasta.
3:05 Încă o dată, acesta nu este un truc optic. Asta este ceea ce veţi vedea. Cu alte cuvinte, nu este o tăiere a filmării. Este un truc de percepţie. Ok. Vă putem înşela aşteptările despre formă. Vă putem înşela aşteptările despre reprezentare -- ce reprezintă o imagine. Ce vedeţi aici? Câţi dintre voi de aici vedeţi delfini? Ridicaţi mâinile dacă vedeţi delfini. Ok, acei oameni care au ridicat mâinile, după asta, ceilalţi din public, mergeţi să vorbiţi cu ei, da? De fapt, acesta este cel mai bun exemplu pe care îl ştiu de amorsare prin experienţă. Dacă sunteţi un copil sub 10 ani, încă pur, veţi privi această imagine şi veţi vedea delfini. Acum, unii dintre voi adulţii de aici spun: "Ce delfini? Care delfini?" Dar de fapt, dacă inversaţi imaginea-- cu alte cuvinte, partea mai închisă -- am uitat să cer un indicator -- dar dacă o inversaţi, veţi vedea o mulţime de delfini. Apropo, dacă sunteţi de asemenea studenţi la CalTech - şi ei tind să vadă doar delfinii. Totul e bazat pe experienţă.
5:06 Acum, ceva de genul acesta se foloseşte deoarece este vorba în cele din urmă şi despre desen. Acesta este făcut de Saatchi & Saatchi şi lor chiar le-a mers în Australia cu această poză. Dacă priviţi la această reclamă pentru bere, toţi acei oameni sunt în poziţii cam provocatoare. Dar au obţinut aprobarea şi chiar au câştigat premiul Clio, aşa că este distractiv să faci astfel de lucruri. Amintiţi-vă de acest fel de, mmm. Aceasta este gluma pe care am făcut-o în preajma numărării voturilor din Florida de la alegerile prezidenţiale. Ştiţi, număraţi voturile pentru Gore, număraţi voturile pentru Bush. Număraţi-le din nou.
5:49 Vă puteţi înşela aşteptările despre experienţă. Iată o fântână pe care am creat-o cu câţiva prieteni de-ai mei, dar puteţi apa în picături şi -- chiar să faceţi toate picăturile să leviteze. Asta e ceea ce creăm pentru parcuri de agrement şi alte astfel de lucruri. Acum să vedem o imagine statică. O vedeţi pe aceasta? Vedeţi partea din mijloc, care se mişcă în jos şi părţile exterioare care se mişcă în sus? Este complet statică. Este o imagine statică. Câţi dintre voi vedeţi această iluzie? Este complet statică. Bun. Acum -- este interesant că atunci când ne uităm la această imagine, vedem, culoare, adâncime, textură. Şi vă puteţi uita la întreaga imagine şi să o analizaţi. Puteţi vedea femeia este mai aproape decât peretele ş.a.m.d. Dar totul este de fapt drept. Este pictat. Este tehnica trompe l'oeil. Şi a fost o imagine trompe l'oeil atât de bine făcută încât oamenii s-au enervat când au încercat să vorbească cu femeia iar ea nu le răspundea.
7:01 Se pot face greşeli de proiectare. Precum această clădire din New York. Dacă o priviţi din acest unghi, balcoanele par să se încline în sus iar când priveşti de pe partea cealaltă, balcoanele par să coboare. Astfel, există cazuri când există greşeli de proiectare încorporează iluzii. Sau să luăm cazul acestei fotografii neretuşate. Acum, foarte interesant, primesc multe mesaje de la oameni spunându-mi: "Există vreo diferenţă perceptuală între bărbaţi şi femei?" Şi spun: "Nu. Vreau să spun că femeile pot naviga prin lume la fel de bine ca bărbaţii -- şi de ce n-ar face-o? Totuşi, aceasta este o iluzie pe care femeile o pot face mai bine decât bărbaţii: prin asortarea capului deoarece se bazează pe tendinţele de modă. Ştiu să asorteze pălăria.
8:01 Acum, ajungem la partea în care vreau să vă arăt designul în iluzii. Cred că primul exemplu de iluzii folosite în mod intenţionat a fost creat de da Vinci cu această imagine anamorfică a unui ochi. Astfel, privit dintr-un unghi mic era aşa. Şi această mică tehnică a devenit populară în secolele 16 şi 17 pentru deghizarea înţelesurilor ascunse, vizibilă când întorceai imaginea şi o priveai dintr-o perspectivă îngustă ca aceasta. Dar acestea sunt încorporări timpurii ale iluziilor aduse la -- un fel de perfecţiune de "Ambasadorii" lui Hans Holbein. Iar Hans Hlbein lucra pentru Henric al VIII-lea. Acesta era atârnat pe un perete spre care puteai coborî pe scări şi puteai vedea acest craniu ascuns.
8:52 Bun, acum vă voi arăta designeri care au lucrat cu iluzii pentru a oferi acel element surpriză. Unul din preferaţii mei este Scott. Kim. Am lucrat cu Scott pentru a crea câteva iluzii pentru TED şi sper să vă placă. Avem una despre TED şi fericire. Bine. Arthur [Ganson] încă nu a vorbit, dar prezentarea lui va fi una încântătoare şi el are câteva dintre minunatele lui maşinării afară. Şi astfel noi -- Scott am creat acest minunat tribut pentru Arthur Ganson.
9:55 Ei bine, există analog şi digital. M-am gândit că asta se potrivea aici. Şi figura cade la pământ. Şi pentru muzicieni. Şi normal, dacă avem fericire -- vrem "fericire întregii lumi." Un alt mare designer -- este foarte cunoscut în Japonia, este Shigeo Fukuda. Iar el tocmai construieşte nişte lucruri fantastice. Asta e pur şi simplu uimitor. Acesta este un morman de gunoi căruia, când îl priveşti dintr-un anumit unghi, îi vei vedea reflecţia în oglindă reflecţia sub forma unui pian perfect. Pianistul devine violonist. Acesta este chiar nebunesc. Acest ansamblu de furculiţe, cuţite, linguri şi diferite tacâmuri sudate între ele generează umbra unei motociclete. Dacă învăţaţi ceva din ceea ce fac eu, e că există oameni în lumea asta cu o grămadă de timp la dispoziţie.
12:25 Ken Knowlton crează minunate imagini compozite. Precum imaginea lui Jacques Cousteau din scoici -- scoici marine neretuşate, ci doar rearanjate. A creat imaginea lui Einstein din zaruri fiindcă Eintein a fost cel care spunea: "Dumnezeul nu joacă zaruri cu universul." Imaginea lui Bert Herzog din tastaturi neretuşate, imaginea lui Will Shortz dintr-un joc de cuvinte încrucişate. John Cederquist crează aceste minunate dulapuri trompe l'oeil.
12:58 Acum voi omite anumite lucruri deoarece am rămas. în urmă. Vă voi arăta rapid ce am creat eu. Câteva tipuri noi de iluzii. Am creat ceva pornind de la iluzii gen Pixar. Astfel că vedeţi aceşti copii de aceeaşi mărime aici. Alergând pe hol. Aceste două mese de aceeaşi mărime. Ei se uită în două direcţii în acelaşi timp. Aveţi o piesă mai mare ce se potriveşte cu una mai mică. Şi asta este ceva la care să vă gândiţi, nu-i aşa? Astfel, vedeţi piese mai mari ce se potrivesc cu piese mai mici aici. Vede toată lumea? Ceea ce este imposibil. Vedeţi că cei doi copii privesc în acelaşi timp afară din 2 direcţii diferite. Vă vine să credeţi că aceste două mese sunt de aceeaşi mărime şi formă? Chiar sunt. Dacă le-aţi măsura, ar fi. După cum spuneam, acele două figuri sunt identice ca mărime şi formă. Şi este interesant, facând asta în acest mod renderizat, cu cât mai puternice sunt aceste iluzii. In orice caz, sper că asta v-a adus puţină bucurie şi fericire, iar dacă sunteţi interesaţi să vedeţi mai multe efecte faine, căutaţi-mă afară şi voi fi foarte fericit să vă arăt multe lucruri.
Despre Al Seckel : https://www.ted.com/speakers/al_seckel
CĂRŢI UTILE domeniul Psihologie :
PSIHOLOGIE : http://bit.ly/14LgsLs : http://bit.ly/1ybXri6 ;
PSIHOLOGIE ŞI PSIHOTERAPIE : http://bit.ly/1DPneLN ; http://bit.ly/1C73VvY
PSIHOLOGIE PRACTICĂ : http://bit.ly/1ybNPnN
PARENTING - EDUCAŢIE PSIHOLOGIE : http://bit.ly/1ybN7GQ
TESTE PSIHOLOGICE (PSIHOMETRICE) : http://bit.ly/1C0Gir7
COMUNICARE : http://bit.ly/1524kp8 ; http://bit.ly/1ybYwqc
CĂRŢI UTILE domeniul Psihologie :
PSIHOLOGIE : http://bit.ly/14LgsLs : http://bit.ly/1ybXri6 ;
PSIHOLOGIE ŞI PSIHOTERAPIE : http://bit.ly/1DPneLN ; http://bit.ly/1C73VvY
PSIHOLOGIE PRACTICĂ : http://bit.ly/1ybNPnN
PARENTING - EDUCAŢIE PSIHOLOGIE : http://bit.ly/1ybN7GQ
TESTE PSIHOLOGICE (PSIHOMETRICE) : http://bit.ly/1C0Gir7
COMUNICARE : http://bit.ly/1524kp8 ; http://bit.ly/1ybYwqc
Dacă
ţi-a plăcut, dă un click pe Like şi Distribuie, şi
Abonează-te la postările noi ale acestui blog prin
email, serviciul Feedburner, dând click aici : Subscribe
to Love Blog 4 All by Email
Te poţi Abona şi la siteul meu SPIRIT, să primeşti notificări pt postările noi, pe email, aici : Subscribe to Spirit by Email
Linkul către site : https://katonanico.wordpress.com/
Apasă
simultan pe tastele Ctrl şi
D,
pentru a adăuga acest site la Favorite
(Bookmarks).
Pentru
a găsi ceva specific pe blog, poţi căuta după termen la "Căutare"
în stânga sus, sau pe coloana din stânga jos la Etichetele
asociate postărilor (cuvintele albastre, în ordine alfabetică).
De
asemenea, consultă marea videotecă
de pe canalul meu youtube (dă
click pe categoriile de playlisturi să se deschidă toate) :
http://youtube.com/user/katonanicoTe poţi Abona şi la siteul meu SPIRIT, să primeşti notificări pt postările noi, pe email, aici : Subscribe to Spirit by Email
Linkul către site : https://katonanico.wordpress.com/
Problematica terapeutică a amintirilor false şi aspectul ei etic
Această postare are legătură cu conferinţa TED ţinută de psihologul cercetător Elizabeth Loftus, pe care am prezentat-o pe blog anterior. Psihologul Elizabeth Loftus studiază amintirile false, prin care oamenii îşi amintesc lucruri care nu s-au întâmplat, sau și le amintesc diferite de cum s-au petrecut cu adevărat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu