Seth Priebatsch: Stratul de jocuri de deasupra lumii
Conferinţă TED
Filmed July 2010 at TEDxBoston 2010
https://www.ted.com/talks/seth_priebatsch_the_game_layer_on_top_of_the_world/transcript?language=ro
Deja suntem obișnuiți cu faptul că Facebook și Twitter ne-au captivat viețile sociale pe web — constituind un "strat comunicativ" deasupra lumiii reale.
La TEDxBoston, Seth Priebatsch discută următorul strat în dezvoltare: "stratul de jocuri", o rețea generalizată de dinamica jocurilor care schimbă comportamentul și va modifica învățământul și comerțul.
Este important, cred eu, de înţeles principiile expuse de Seth Priebatsch.
Este important de înţeles faptul că aceste principii deja ne influenţează viaţa, comportamentul.
Este important de înţeles că şi tu le poţi aplica cu succes în viaţa ta, în relaţiile tale, la locul tău de muncă, în afacerea ta, etc, pentru a avea mai mult succes.
Da, reţelele sociale ne influenţează viaţa, la mulţi oameni.
Deja mulţi suntem obișnuiți asta, cu faptul că ne-au captivat viețile sociale pe web, şi că participăm activ la un "strat comunicativ" deasupra lumiii reale.
Este important de înţeles faptul că aceste principii deja ne influenţează viaţa, comportamentul.
Este important de înţeles că şi tu le poţi aplica cu succes în viaţa ta, în relaţiile tale, la locul tău de muncă, în afacerea ta, etc, pentru a avea mai mult succes.
Da, reţelele sociale ne influenţează viaţa, la mulţi oameni.
Deja mulţi suntem obișnuiți asta, cu faptul că ne-au captivat viețile sociale pe web, şi că participăm activ la un "strat comunicativ" deasupra lumiii reale.
Următorul strat în dezvoltare, "stratul
de jocuri", va aduce mai multă interacţiune, şi va dirija această interacţiune.
Rețeaua generalizată de dinamica jocurilor va schimba comportamentul oamenilor, va modifica învățământul și comerțul.
Şi cine va şti să profite de asta, va fi un om de... succes...
Rețeaua generalizată de dinamica jocurilor va schimba comportamentul oamenilor, va modifica învățământul și comerțul.
Şi cine va şti să profite de asta, va fi un om de... succes...
Transcrierea conferinţei :
0:50 Și deci spun că vreau să construiesc un strat al jocurilor peste lume, dar asta nu e chiar adevărat pentru că este deja în construcție; se întâmplă deja. Și acum arată așa. Arată cum arăta webul în 1997, corect? Nu e foarte bun. E aglomerat. E plin cu o mulțime de lucruri care, pe scurt, nu sunt distractive. Sunt scheme cu cărți de credit și programe de fidelitate ale liniilor aeriene și cupoane și toate schemele astea de loialitate care de fapt folosesc dinamica jocurilor și construiesc stratul de jocuri, doar că ei nu sunt foarte buni la asta. Nu sunt concepute foarte bine, corect? Deci, asta e regretabil.
Dar din fericire, după cum zice eroul meu favorit Bob Constructorul, "Putem să o facem mai bine. Putem să o construim mai bine." Și uneltele, resursele pe care le folosim să construim un strat de jocuri e insăși dinamica jocurilor.
Și esența acestei prezentări va trece prin patru dinamici de jocuri foarte importante, lucruri foarte interesante, pe care, dacă le folosești conștient, le poți folosi ca să influențezi comportamentul, în bine, în rău și tot ce e între.
Să sperăm că în bine. Dar astea sunt intr-un fel etapele importante în care acel cadru va fi construit, și vrem ca toți să ne gândim acum la asta conștient.
1:57 Înainte să ne aruncăm în asta, avem o întrebare: de ce e important? Fac această afirmație că e un strat de jocuri deasupra lumii, și că e foarte important să îl construim corect.
Motivul pentru care e important e că, în ultima decadă, am văzut cum construirea stratului comunicativ, a devenit un cadru pentru conexiuni, și construirea acelui strat s-a terminat.
Mai e mult de explorat. Mai sunt mulți oameni care încearcă să înțeleagă rețeaua socială și cum să o influențăm și cum să o folosim, dar cadrul în sine e făcut și se numește Facebook.
Și asta e ok, corect? Mulți oameni sunt foarte fericiți cu Facebook. Mie îmi place destul de mult. Au creat chestia asta numită Open Graph, și posedă toate legăturile noastre. Posedă o jumătate de miliard de oameni.
Și, când vrei să construiești pe stratul comunicativ, cadrul a fost deja hotărât; e Open Graph API. Și dacă sunteți mulțumiți cu asta, fantastic. Dacă nu, ghinion. Nu puteți face nimic.
2:49 Dar decada următoare -- și asta e ceva real. Vreau să spun, vrem să construim cadre într-un mod care să-l facă acceptabil și să-l facă productiv în timp.
Deci, stratul comunicativ e despre aceste legături. Stratul jocurilor e despre influență.
Nu e despre a adăuga o rețea socială webului și a te conecta pe tine cu alți oameni oriunde ești și oriunde te duci.
E de fapt despre folosirea mișcării, folosirea forțelor, ca să influențeze comportamentul legat de unde ești, ce faci acolo, cum o faci.
Asta e foarte, foarte puternic și va fi mult mai important decât rețeaua socială. Ne va afecta viețile mult mai profund și poate mai invizibil.
Și deci e incredibil de critic ca în acest moment, când abia se construiește, când cadre ca Facebook, ca Open Graph sunt create pentru echivalentul stratului de jocuri, să ne gândim la asta foarte conștient și să o facem într-un mod deschis, care e disponibil și care poate fi folosit pentru bine.
3:39 Și deci despre asta vreau să vorbesc pentru dinamica jocurilor, pentru că abia a început construcția și cu cât ne gândim mai conștient la asta cu atât mai bine vom putea să o folosim pentru orice vom dori.
Deci cum am spus, modul în care construiești în stratul de jocuri nu e cu sticlă și oțel și ciment. Și resursele pe care le folosim nu se rezumă doar la această brazdă bi-dimensională de pământ pe care o avem.
Resursele sunt gândirea colectivă iar uneltele, materia primă sunt dinamicile jocului.
Deci acum, știți, să discutăm despre câteva dinamici ale jocului. Patru. La SCVNGR ne place să glumim că, cu șapte dinamici de joc poți face pe oricine să facă orice.
Și azi vă voi arăta patru, pentru că sper să am totuși un avantaj asupra competiției la sfârșit.
4:16 (Râsete)
4:19 Deci prima e o dinamică de joc foarte simplă. Se numește dinamica programării.
Și ca să ai succes în dinamica asta jucătorii trebuie să facă ceva la un moment prestabilit, în general într-un loc prestabilit.
Și această dinamică e un pic înspăimântătoare uneori, pentru că te gândești, știi, alți oameni pot folosi forțe care să manipuleze cum interacționez, ce fac, unde fac, când fac.
Acest mod de pierdere a liberului arbitru care apare în jocuri poate fi înfricoșător, deci pentru fiecare dinamică vă voi da trei exemple
-- unul care arată cum e deja folosit în lumea reală, ca să puteți să-l raționalizați un pic,
-unul care îl ilustrează într-un joc convențional -- cred că totul e joc, ăsta e un fel de joc la care vă gândiți că se joacă pe o tablă sau pe un ecran de computer, și apoi
- unul cum poate fi folosit pentru bine, ca să vedem că aceste forțe pot fi într-adevăr foarte puternice.
5:01 Deci primul -- cea mai celebră dinamică a programării din lume -- e ceea ce numim happy hour.
Deci eu abia am renunțat la Princeton și de fapt am ajuns pentru prima oară într-un bar, și am văzut aceste chestii happy hour peste tot, corect. Și asta e simplu o dinamică a programării. Vino aici la o anumită oră și primești băuturile la jumătate de preț.
Ca să câștigi, tot ce trebuie să faci e să fii la locul potrivit la momentul potrivit.
Această dinamică de joc e așa de puternică că nu influențează doar comportamentul nostru, ci întreaga noastră cultură.
Ăsta e un gând foarte înfricoșător, că o dinamică de joc poate schimba lucrurile cu atâta putere.
5:33 Există și în jocuri mai convenționale. Sunt sigur de ați auzit cu toții de Farmville. Dacă nu, vă recomand să-l jucați. Nu veți face nimic altceva pentru restul zilei. Farmville are mai mulți useri activi decât Twitter.
E incredibil de puternic și are dinamica asta că trebuie să te întorci la un anumit timp să-ți uzi recoltele -- recolte false --- ori se usucă. Și e așa de puternic că, atunci când se reglează statisticile, când zic că ți se ofilesc recoltele după opt ore, sau după 6 ore, sau după 24 de ore, schimbă ritmul de viață la 70 milioane de oameni în timpul zilei. Se vor întoarce precis la ore diferite. Deci dacă ei ar vrea ca lumea să sfârșească, dacă ar vrea ca productivitatea să înceteze, ar putea face un ciclu de 30 de minute, și nimeni n-ar putea să facă nimic altceva. (Râsete) Asta e puțin înfricoșător.
6:17 Dar ar putea fi folosit și cu scop bun. Asta e o companie locală numită Vitality și ei au creat un produs care să-i ajute pe oameni să-și ia medicamentele la timp. E o programare. E ceva ce oamenii nu fac foarte bine.
Și ei au aceste Capsule Luminoase care clipesc și îți trimit email și fac tot felul de chestii grozave ca să-ți aducă aminte să-ți iei medicamentul. Asta e ceva ce încă nu e joc, dar ar trebui să fie. Ar trebui să primești puncte dacă faci asta la timp. Ar trebui să pierzi puncte dacă nu o faci la timp. Ar trebui să recunoască conștient că au construit o dinamică a programării și să se folosească de jocuri. Și apoi poți obține bine în câteva moduri interesante.
6:45 Vom sări la următoarea, poate. Da. Influență și poziție. Deci asta e una dintre cele mai faimoase dinamici de joc. E folosită peste tot.
E folosită în portofelele voastre chiar acum. Toți vrem cardul de credit din stânga, departe pentru că e neagră. Și vezi pe cineva la CVS sau -- nu la CVS -- la Christian Dior sau undeva, și atunci ... nu știu. Eu nu am un card de credit negru, eu am un card de debit. (Râsete) Îl scot afară. Și vezi oameni care au acel card de credit negru. O vreau și eu pentru că înseamnă că ei sunt mai grozavi decât mine și am nevoie de asta.
7:16 Și asta e folosită în jocuri. "Modern Warfare", unul dintre cele mai de succes jocuri vândute din toate timpurile. Eu sunt abia la nivelul patru, dar vreau cu disperare să fiu nivelul 10, pentru că au insigna aia roșie grozavă și asta înseamnă că eu sunt cumva mai bun decât toți ceilalți. Și asta e foarte puternic pentru mine. Rangul e un factor motivațional foarte bun.
7:32 Se folosește de asemenea în situații mai convenționale și poate fi folosit mai conștient în situații convenționale. Școala -- și țineți minte, eu am terminat primul an, deci cred că mă calific să vorbesc despre școală -- e un joc, un joc nu prea bine proiectat, corect. Sunt nivele: C, B și A. Sunt poziții. Vreau să zic, ce e șef de promoție, dacă nu o poziție? Dacă am denumi șeful de promoție un "cavaler alb de nivel 20", cred că oamenii ar munci probabil mult mai intens. (Râsete) Deci școala e un joc și s-au făcut multe experimente pentru cum să facem asta corect. Dar hai să o folosim conștient. Ca, de ce să avem jocuri la care poți să pierzi? De ce să mergi de la A la F, sau B sau C? Asta nu e bine. De ce să nu ne aliniem în sus? La Princeton au experimentat de fapt cu asta, au teste la care câștigi puncte de experiență și aduni ca să treci de la B la A. Și e foarte puternic. Poate fi folosit în moduri foarte interesante.
8:24 A treia despre care vreau să vorbesc repede e dinamica progresivă, în care trebuie să avansezi, trebuie să treci prin diferite etape într-un mod granular. Ăsta e folosit peste tot, inclusiv pe LinkedIn, unde eu sunt un individ incomplet. Sunt complet numai 85% pe LinkedIn și asta mă deranjează. Și asta e așa de înrădăcinat în psihicul nostru că, atunci când ni se arată o bară de evoluție și ni se dau pași ușori, mici de făcut ca să încercăm să completăm acea bară, o vom face. Vom găsi un mod de a muta acea linie albastră până la marginea din dreapta a ecranului.
8:56 Asta se folosește și în jocurile convenționale. Vreau să spun, vedeți, ăsta e un cavaler de nivel 10, și ăsta e un cavaler de nivel 20 și dacă ai de gând să te lupți cu orcii pe plaiurile din Mordor împotriva lui Raz al Ghul, ai vrea să fii cel mai bun, corect? Eu aș vrea. Și deci oamenii muncesc din greu să se ridice. "World of Warcraft" e unul din cele mai de succes jocuri ale tuturor timpurilor. Un jucător mediu petrece cam șase ore, șase ore și jumătate pe zi, jucându-l. La cei mai dedicați jucători, e ca un serviciu zilnic. E o nebunie. Și au sistemele astea prin care poți să crești. Și ăsta e un lucru foarte puternic. Avansarea e puternică.
9:30 Poate fi folosită în moduri foarte convingătoare pentru bine. Unul din lucrurile la care lucrăm la SCVNGR e cum să folosești jocurile ca să aduci trafic și tranzacții către afacerile locale, către ceva ce e foarte important pentru economie.
Și aici avem un joc pe care îl joacă oamenii. Se duc prin diferite locuri, participă în concursuri, câștigă puncte.
Și am introdus o dinamică progresivă în asta, prin care, dacă te duci în același loc din nou și din nou, participând în provocări, conectându-te cu businessul, muți o bară verde de la stânga ecranului la dreapta și până la urmă descoperi premii.
Și asta e destul de puternică și vedem că îi prinde pe oameni în această dinamică îi aduce înapoi la aceleași businessuri locale, creează un nivel ridicat de loialitate, creează angajament și e capabilă să aducă businessurilor venituri importante și distracție și angajament.
Aceste dimanici progresive sunt puternice și pot fi folosite în lumea reală.
10:12 Ultima despre care vreau să vorbesc -- și e grozavă pentru final -- este conceptul de descoperire colectivă, o dinamică în care toată lumea trebuie să muncească împreună ca să obțină ceva.
Și descoperirea colectivă e puternică pentru că folosește societatea ca rețea să rezolve probleme.
Asta e folosită în povești faimoase despre websiteuri pentru consumatori ca Digg, de care sunt sigur că ați auzit. Digg este o dinamică colectivă care încearcă să găsească și să genereze cele mai bune știri cele mai interesante relatări. Și au făcut asta ca un joc la început. Aveau o platformă conducătoare, unde dacă recomandai cele mai bune relatări, primeai puncte. Și asta chiar motiva oamenii să găsească cele mai bune relatări. Dar a devenit așa de puternic, că a apărut de fapt un complot, un grup de oameni, primii șapte pe lista de lideri, care lucrau împreună să fie siguri că-și mențin pozițiile. Și recomandau relatările altora și jocul a devenit mai puternic decât obiectivul. Și au fost nevoiți să închidă platforma pentru lideri pentru că, deși era folositoare, era așa de puternică de ajunsese să nu mai genereze cele mai bune relatări și făcea oamenii să lucreze la a-și menține conducerea. Deci pe asta trebuie să o folosim cu grijă. De asemenea e folosită în McDonald's Monopoly, unde jocul nu e monopoliul pe care îl joci, ci producția de vile care se formează în timp ce încearcă să găsească Boardwalk. Și acum se uită doar după un cartonaș pe care scrie "Boardwalk".
11:24 Dar poate fi folosit și pentru a găsi lucruri reale. Ăsta e concursul cu balonul, organizat de DARPA, în care ascund câteva baloane prin Statele Unite și zic "Folosește rețele. Încearcă și găsește aceste baloane cel mai repede și câștigătorul va primi 40.000 de dolari". Și câștigător a fost un grup de la MIT, unde au creat un fel de schemă piramidală, o rețea, în care prima persoană care recomandă locul unui balon primește 2.000 de dolari și oricine care împinge în sus acea recomandare primește o parte. Și în 12 ore au reușit să găsească toate baloanele, în jurul țării, corect. O dinamică foarte puternică.
11:53 Și deci, mai am 20 de secunde rămase, deci dacă o să vă las cu ceva, ultima decadă a fost decada socializării. Această decadă este decada jocurilor.
Folosim dinamica jocurilor ca să construim pe ea.
Construim prin gândirea colectivă.
Putem influența comportamentul.
E foarte puternic. E foarte interesant.
Hai să construim împreună, să o facem bine și să ne distrăm jucându-ne.
Despre Seth Priebatsch : https://www.ted.com/speakers/seth_priebatsch
CĂRŢI SPIRITUALITATE (şi nu numai) recomandate de Kato : http://loveblog4all.blogspot.com/2014/08/carti-spiritualitate.html
FILM PREZENTARE "HANGOUTS LIVE CU KATO"Linkul Facebook :...
Posted by Katona Nicolae on 18 August 2015
Dacă ţi-a plăcut, dă un click pe Like şi Distribuie, şi Abonează-te la postările noi ale acestui blog prin email, serviciul Feedburner, dând click aici : Subscribe to Love Blog 4 All by Email
Apasă
simultan pe tastele Ctrl şi
D,
pentru a adăuga acest site la Favorite
(Bookmarks).
Pentru
a găsi ceva specific pe blog, poţi căuta după termen la "Căutare"
în stânga sus, sau pe coloana din stânga jos la Etichetele
asociate postărilor (cuvintele albastre, în ordine alfabetică).
De
asemenea, consultă marea videotecă
de pe canalul meu youtube (dă
click pe categoriile de playlisturi să se deschidă toate) :
http://youtube.com/user/katonanicoTe poţi Abona şi la siteul meu SPIRIT, să primeşti notificări pt postările noi, pe email, aici : Subscribe to Spirit by Email
Linkul către site : https://katonanico.wordpress.com
Intră să vezi cum vor arăta noii noştri prieteni virtuali, dotaţi cu inteligenţă şi capacitatea de a învăţa !
Peter Molyneux demonstrează Milo, băiatul virtualConferinţă TED Filmed July 2010 at TEDGlobal 2010 Peter Molyneux, capul diviziei europene de jocuri de la Microsoft, construieşte un uimitor nou "prieten virtual", care poate interacţiona inteligent cu tine şi are capacitatea de a învăţa ! Peter Molyneux demonstrează Milo, un joc video îndelung anticipat, pentru controlerul Kinect de la Microsoft.
Află rezultatele unor cercetări privind modul în care alegem şi decidem
Sheena Iyengar cercetează maniera în care luăm hotărâri - şi credinţele noastre raportate la deciziile pe care le luăm. În cadrul TEDGlobal, ea vorbeşte atât despre alegerile pe care le facem zi-de-zi (Coca Cola vs Pepsi) cât şi despre cele de natură profundă, şi ne împărtăşeşte rezultatele cercetării sale revoluţionare, dezvăluind câteva atitudini surprinzătoare asupra modului în care decidem.
Stuart Brown - jocul nu e numai distracție, e vital
Deschizător de drumuri în domeniul jocului, Stuart Brown spune că umorul, jocurile, tachinările, flirtul și fanteziile sunt mai mult decât distracție. Multă joacă în copilărie duce la adulți fericiți și deștepți - și, continuând joaca, ne poate face mai deștepți la orice vârsta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu